donderdag 29 oktober 2015

Ik naaide een Belgisch nest

Ik ben sinds ik naai fan van Belgen. Door Belgen is er een wereld voor me open gegaan.
Bijvoorbeeld door haar en haar en haar en haar en haar en nog veel meer.
Want... Belgen naaien! En ze delen dat.


Wat een schatje hè!


Ik heb in mijn leven ongeveer 10 naailessen gehad. De eerste 'lessen' waren van mijn moeder. Ik was 17 jaar oud en had een supermarktnaaimachine gekregen. Dolblij was ik en super enthousiast. Totdat ik bij het taalgebruik van mijn eerste patroon aankwam. Wat een voering was wist ik nog wel, maar een beleg en recht van draad?
Mijn moeder gaf me ouderwetse naailes. Dus ik moest éérst rijgen en pas daarna mocht ik naaien. Maar ik vond het allemaal véél te lang duren. Dus stiekem liet ik het rijgen achterwege en froddelde zo allerlei kledingstukken in elkaar.
Ik was niet zo moeilijk en best tevreden over het eindresultaat. Maar na drie keer wassen begonnen dan de niet zo nette zomen te rafelen, de ritsen half los te zitten en mijn rokjes bleven in de kast.


Je ziet al dat hij in gebruik is aan de kreukels en openstaande gaten.
De knoopsgaten werkte ik af met zelfgemaakt biaisband. Ik adviseer je om mij niet na te doen. Het was een drama! 


Een hele tijd kreeg mijn naaimachine rust. Ik ging studeren en kwam genoeg in de stad. Veel makkelijker om daar kleren te kopen dan dat gepruts met die naaimachien.


En lachen dat hij kan! :-)

Maar toen ik zwanger was van de dreumes begon het toch wel weer te kriebelen. Dus ik besloot het nu beter aan te pakken: ik ging op naailes. Ik volgde ongeveer 8 lessen en leerde daar in een korte tijd best veel. En mijn naaijuf was goed voor mij, ze zei: 'jij hebt er wel gevoel voor'. Aach, wat lief. Ze hoopte natuurlijk dat ik hierdoor een beetje zou doorzetten.

Met vallen en opstaan (nog steeds) ben ik er steeds meer lol in gaan krijgen. En toen ik zwanger was van de baby deed ik niets liever dan achter die machien kruipen. Of achter de computer om in blogland nóg meer ideeën op te zoeken. Er is zóveel moois om te maken!



Ondanks dat ik super blij ben met alles wat ik geleerd heb van mijn mama en mijn naaijuf heb ik toch het meeste via internet geleerd...

Zo naaide ik 'het' Emma en Mona nest. Ik ben zo blij.

De tutorial van het nest: vind je hier.
De maxicosi aanpassing maakte Peeps: hier verkrijgbaar.
Stof: Soft Cactus (ook al Belgisch hè)




6 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...