vrijdag 20 november 2015

De Julien Sweater, met veel problemen

Hebben jullie dat ook wel eens? Een mislukt project en naar omstandigheden toch tevreden?

Het begon zo:

Mijn eerste La Maison Victor project.



Al een poos ben ik lid van de La Maison Victor facebook, ik zie telkens weer prachtige creaties voorbij komen. Maar nog nooit kwam het moment dat ik zelf een project uit dit blad ging maken.

Tot dit najaar. In een bui van hebzucht kocht ik zomaar op een herfstige middag het blad bij ons in het dorp. Ik nam me voor dat ik 'alleen maar ging kíjken' of ze hem hadden. En jawel, daar stak hij gewoon uit tussen al die andere tijdschriften. Ja, toen kon ik hem toch niet laten liggen hè.



Ik besloot het gelijk goed aan te pakken. Ik zag namelijk 4 mooie modellen.
Dit is de eerste, de rest ligt al geknipt en wel te wachten (en zullen vanzelf hier ook verschijnen).

Bij deze prachtige webshop kocht ik mijn stof.


Ik kocht een grijze tricot vosjesstof. En een zwarte sweaterstof. Van de binnenkant is hij heerlijk zacht, 'bontachtig' bijna. 

Ik dacht natuurlijk dat ik het origineler kon aanpakken dan het standaard patroon. Dus ik verknipte het patroon net onder de oksels, zowel voor als achterkant en ook de mouwen.



Probleem 1: Het sweaterstofje was veel dikker dan het vossenstofje. Dus: het vossenstofje werd aan de binnenkant gevoerd met het sweaterstofje.

Probleem 2: Alles leek voorspoedig te gaan, totdat ik erachter kwam dat het patroon aan de voorkant 2cm korter moest zijn (het foutje maakte LVM bekend via facebook).

Probleem 3: Deze was van grotere aard. De hals was veel en veel te wijd geworden. En tja, in mijn enthousiasme had ik 'm al vastgenaaid en afgewerkt. Toen ik beter naar het plaatje keek, zag ik dat de hals bij het model in het blad ook te wijd was. Jammer. Met een overhemd eronder valt het allemaal niet zo op, maar mooi is anders.

Probleem 4: Klopt er dan niks aan dit patroon? Wat een aapige korte mouwtjes?! Oplossing: boordstof aan de mouwen.

(Ik denk stiekem dat ze een nieuwe stagiair bij LVM hadden en dat die ook een nieuw patroontje mocht ontwikkelen...)

Probleem 5: En tja, met al die dikke stoffen die bij elkaar moesten komen onder die oksel ging het natuurlijk niet zoals het hoort... Je snapt  het wel, allemaal verschoven stoffen. Afijn, het zit gelukkig onder de oksel. Een boventransportvoetje staat op mijn 5 dec lootje. Wie weet is de Sint mij goed gezind :).



En het gekke is. geheel ontevreden ben ik niet. Ik vind hem wel aardig. Niet de mooiste creatie ever, maar ik zal 'm de dreumes gewoon aan doen hoor.
Misschien dat anderen denken: 'pff, die moeder denkt dat ze naaien kan', maar mij maakt het niks uit, ze denken maar :-).




5 opmerkingen:

  1. Prachtige fotoserie! Mooie sweater. En al die "foutjes" die ziet geen man! (ahum vrouw!) Kijk maar eens goed in de winkel hoe die naaisels eruit zien! Schandalig en je betaald veel geld, puh!
    Mocht je nog geen boventransport hebben de volgende keer... Dan eerst goed spelden en rijgen, dat gaat het al veel beter en mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Tja dat rijgen ben ik altijd te lui voor. Maar ik denk dat het inderdaad in dit soort gevallen wel een goed idee is!

      Verwijderen
  2. Ohh, ik vind hem toch best leuk geworden hoor. Zeker omdat ik weet hoe lekker zacht die vanbinnen zal zijn :)
    Het verschil in dikte van de stoffen is inderdaad vrij groot.
    De onderverdeling op het voorpand vind ik wel super tof gevonden.
    Zoals jij ook zei, toch is hij best aardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel mooi! ik probeer die binnenkort eens voor het zoontje van vrienden te maken. de leather sweater kon niet over zijn hoofdje dus deze brede hals zal ideaal zijn dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...