maandag 1 februari 2016

7 Budgettips voor mama's (to be)

De beste ideeën ontstaan bij mij 's nachts. Dan lijkt altijd alles mogelijk en heb ik ontzettend veel zin in een nieuwe dag.

Zo ook vannacht. Het was een uur of twee. Aan mijn ene zijde lag een onverzadigbare baby aan m'n borst. Aan de andere kant lag de dreumes die het voor elkaar had gekregen - slechts 10 minuten daarvoor - om ook een plekje in ons bed te krijgen. En helemaal aan het einde, het verst bij mij vandaan, mijn lieve man. Je ziet het wel voor je... En ik, daar sluimerend tussenin.

Ik zeg et voilà de beste setting voor een goed idee.

Dat idee was vooral een aandrang, om met jullie te praten over geld. De vriend en vijand van iedereen. En zeker van mama's (to be). Want wat heb je nu nodig en wat nu niet? In theorie zou je namelijk niets nodig hebben om voor een baby te zorgen. Alleen je borsten om te voeden, je lijf om te warmen en je liefde om te geven.


Bij onze dreumes liet ik me nog op hol slaan door allerlei 'wat-heb-je-nodig lijsten' te lezen en daarmee naar de winkel te gaan. Ik zeg je niet dat het niet handig is om enigszins voorbereid te zijn op een baby, maar 'nodig zijn' is een vaag begrip.

Maar niet alleen baby's kosten geld. Jijzelf wil er ook een beetje fashionable uitzien. Je wilt je huis up-to-date hebben. En je hebt kostbare me-time nodig. Daarnaast is het leuk als de mensen zien dat jouw kindjes er wel anno 2016 bijlopen. Het liefst nog een beetje hipper.

Ik zeg absoluut niet dat ik mijzelf in het bovenstaande herken. Maar misschien wel deels. Je snapt het wel, die voortdurende drang om te voldoen aan...



Daarom deel ik met jullie mijn bezuiniging tips. Er is waarschijnlijk niets nieuws onder de zon. Ik probeer je zo maar wat te inspireren, zo in het begin van het jaar.

Tip 1: Kijk eerst op marktplaats
Ik heb nooit iets gesnapt van mensen die tweede hands dingen vies vinden. Ik ben dol op tweedehands dingen! Immers, het is simpelweg goedkoper en niet perse slechter. Waarom dan moeilijk doen?
Sinds kort begin ik ook steeds meer het nut van duurzaamheid in te zien. Zo scheid ik mijn afval niet alleen meer omdat ik daardoor minder geld hoef te betalen voor mijn restafval, maar ook omdat ik daarmee verantwoordelijk ben voor mijn eigen troep. Er is nog een goed initiatief gaande: de luiercontainer. Klik hier om ook mee te doen. Gratis en voor niets!
Maar goed, terug naar marktplaats. Voordat ik naar de Ikea ga, kijk ik eerst of hetgeen ik nodig heb op marktplaats is te krijgen. Geloof me, de hele Ikea staat 25x op marktplaats.  Maar ook voor goedkope dingen ga ik naar marktplaats. Zo kocht ik de babykruiken voor onze jongens voor een paar euro goedkoper een dorp verderop. Niemand die ooit in mijn kruikenzakken heeft gekeken of ik wel mooie kruiken had gekocht. Het gaat me hierbij nog niet eens om die paar euro. Maar meer om het principe. Half Nederland heeft babyspullen in bezit. En babykruiken gebruik je maar even. Dan kan je ze toch ook van elkaar gebruiken? Over een week of 5 verwachten we bij mijn zus een klein neefje. Ik ben zo blij dat ze ál mijn babyjongenskleertjes wil gebruiken. Ik heb zoveel gekregen, bij de dreumes en bij de baby opnieuw. Sommige stelletjes heeft de baby maar 5x aangehad!
Dit betekent niet dat ik nooit iets nieuws koop. Zeker niet, als hetgeen ik zoek niet tweedehands is te vinden koop ik het gewoon nieuw. Maar ik zou zeggen probeer het eens, eerst te kijken op marktplaats.

Tip 2: Wees creatief met de spullen die je hebt
Als student was ik hier al een held in. Ik woonde op kamers samen met vriendinnen. Ik vond het super leuk om van de spullen die we hadden het huis gezellig in te richten. Ik besteedde dan ook nagenoeg geen geld aan de inrichting, maar wist keer op keer met dezelfde spullen iets nieuws en origineels te creëren.

Tip 3: Maak een lijstje
Dit is zo'n bekende tip, maar o zo waardevol. Want als je alleen koopt wat je van plan bent geef je zoveel minder geld uit. Het is ook tikkeltje saai, want tegen sommige leuke dingen loop je gewoon aan. En die was je absoluut niet van plan om te kopen.
Bij mij werkt het vooral in de supermarkt. Laat je vooral niet leiden door reclames, want dan koop je meestal iets wat je helemaal niet nodig bent. Om het voor mijzelf nog overzichtelijker te maken bedenk ik aan het begin van de week wat we eten, wat ik nodig heb etc. Al eerder schreef ik hierover. Een wekelijkse en dagelijkse to do list kun je hier downloaden.


Tip 4: Koop in bulk
Sommige dingen koop ik dan juist weer wél in de reclame. Zo komt haarlak en shampoo hier in viervoud binnen. En ook waspoeder en vaatwasserblokjes kopen we in megaverpakkingen. Om over luiers en billendoekjes maar te zwijgen.

Tip 5: Maak van je man een 'brother in crime'
Ik ben geen big spender. Zelfs een beetje zuinig aangelegd. Vroeger kocht ik samen met mijn vriendin één frikandel op school om die samen te delen. Voordat ik geld uitgeef denk ik na of ik het het geld waard vind. En ik kom zelden met meer spullen terug dan met wat ik van plan was te kopen. Daarentegen heb ik zo goed als geen structuur in mijn boekhouding. Ben ik garantiebewijzen en bonnetjes altijd kwijt en weet ik nooit meer wat de boodschappen van twee dagen geleden hebben gekost.
Mijn man is op dat gebied een held (sowieso eigenlijk). Hij onthoudt cijfers voor jaren en legt in Excel hele uitgavepatronen vast.
Kortom wij zijn een team. Waar mijn man nog wel eens wordt verleid door de uitverkoop, vraag ik hem of we dat nodig hebben. En als ik mijn Omoda schoenen nog niet heb betaald zorgt hij ervoor dat de deurwaarder niet op de stoep komt te staan.

Tip 6: Pas de regel 'is het het over 10 jaar het waard' eens toe
Deze regel probeer ik mezelf de laatste tijd voor te houden. Als ik over tien jaar terug denk aan deze tijd. Wat vond ik dan het geld waard?
In dat kader hebben wij besloten dat ik aansluitend op mijn zwangerschapsverlof extra ouderschapsverlof op zou nemen totdat de baby 6 maanden oud zou zijn. We hebben geld opzij gelegd en hebben dat heel romantisch in een potje gestopt die mijn man verstopte in onzekledingkast :-). Dus mocht je op zoek zijn?
En of dat het waard is! Heerlijk alle tijd voor onze twee kleine boys in een essentiële leeftijdsfase. Nog even geen oppas, werken en stress. Maar heerlijke relaxtheid heerst er in dit huishouden.
Dat betekend anderzijds ook dat je andere dingen laat gaan. Hoe cool zou het zijn om nieuwe sneakers te kopen of mijn gehele garderobe - na twee zwangerschappen - een flinke facelift te geven.
Maar dan denk ik weer... Wat zou ik over tien jaar meer waard vinden, die hippe garderobe of dat ouderschapsverlof?
Het helpt mij om mijn materialistische hebberigheid terug te dringen, omdat zoveel dingen die het nú waard lijken te zijn ik over tien jaar allang vergeten zou zijn.

Tip 7: Wees tevreden
Misschien vind ik dit nog wel de moeilijkste van allemaal. Tevreden zijn met wat je hebt. Ligt het niet in onze menselijke aard om altijd maar ontevreden te zijn? Altijd te loeren naar het bezit van een ander?
Zo hebben wij ons huis in een lieflijk landelijke sfeer ingericht. Ik ben nog steeds zeer tevreden over onze inrichting. Maar moet al wel bekennen dat als we nu ons huis opnieuw zouden inrichten ik misschien wel andere keuzes had gemaakt.
En terwijl ik op Instagram kijk naar de spullen van een ander probeer ik tevreden naar mijn eigen spullen te kijken. Naar mijn spullen met míjn verhaal. Niet een hippe paperbag in de hoek van de kamer met speelgoedjes, maar een oude landelijke koffer die van mijn opa is geweest. Niet een Scandinavische schommelstoel, maar een Franse damesstoel met een verhaal.
Ik probeer spullen in een breder geheel te zien en dat maakt mij tevreden.

Om dan maar met een cliché te eindigen:

"Wie tevreden is met wat hij heeft is de rijkste die er leeft."



PS De spaarpotten van de jongens zijn om onverklaarbare wijze afwijkend qua grootte. Of dat iets gaat zeggen over later? Ik ben benieuwd :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...