zondag 21 februari 2016

Dadelkoekjes met gepofte gierst

Sinds onze dreumes is begonnen met eten heb ik vanaf het begin geprobeerd om hem gezond voedsel te geven.

Dat betekent veel fruit, veel groente, een variantie aan granen, nagenoeg geen suikers en water of thee.


Dit ging heel erg goed! Totdat de dreumes begon te ontdekken dat hij wat anders kreeg dan de anderen om hem heen.
Helaas moet ik toegeven dat hij dus buiten de deur wel eens een taartje mee-eet of zelfs chips krijgt... Hoewel ook buiten de deur blijft fruit zijn favoriet!

Maar thuis houden we gewoon ons eigen voedselpatroon aan en daarom maak ik regelmatig heerlijke verantwoorde koekjes.

Dit recept ontstond doordat ik per ongeluk gepofte gierst had gekocht in plaats van gepofte spelt (dat ik nodig had bij een ander recept).

Doordat ik toch wat met mijn gepofte gierst moest is dit recept ontstaan. Een smakelijk koekje die iets wegheeft van een mueslireep. Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd dit koekje geschikt is (je kindje moet wel goed kunnen kauwen) maar onze 20 maander vindt hem heerlijk!

En het recept is súpersimpel!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Recept

Ingrediënten voor 12 koekjes:
200 gr dadels
100 gr havermout
50 gr gepofte gierst
100 ml water
evt. snufje zout

Werkwijze:
1. Maal de helft (50 gr) van de havermout in een keukenmachine tot meel. Doe de havermeel in een bakje en zet apart.

2. Maal de dadels in de keukenmachine.

3. Voeg de havermeel, havermout, gepofte gierst en het water toe. Meng alle ingrediënten tot een plakkerige massa.



4. Maak van het deeg 12 evengrote balletjes en leg die op de bakplaat.

5. Druk de balletjes plat met een lepel en zorg dat de koekjes overal even dik zijn (anders worden de randjes te knapperig).


6. Bak de koekjes 15 minuten op 180 C in de oven.

Eet smakelijk!

(PS De koekjes zijn het lekkerst als je ze dezelfde dag nog opeet.)



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...